Last van je voeten?

Onze voeten zijn de basis van ons lichaam en gezondheid. Het oefenen van de voeten heeft een positief effect op het verminderen van klachten aan de enkel, knie, heup, onderrug, schouders, nek en hoofd.

Dit blijkt uit het onafhankelijke onderzoek dat in opdracht van Voetentraining is uitgevoerd door studenten aan de opleiding voor fysiotherapie in Amsterdam. Zij ondervroegen ruim 300 deelnemers die al enige tijd een online voetentraining volgen. 

Patiënten met voet- en houdingsklachten die regelmatig hun voeten oefenen hebben daar veel baat bij. Nu blijkt uit dit onderzoek dat niet alleen de pijn in de voeten afneemt, maar dat ook houdingsklachten verminderen.

 

Sterke voetspieren

Veel mensen hebben last van hun voeten. Dat komt omdat wij onze voeten nog maar heel weinig gebruiken.

Door het dragen van schoenen hoeven de voetspieren bijna niets te doen. Deze spieren in de voeten worden daarom lui. Door ze weer in beweging te brengen, activeer je deze voetspieren.

En dat maakt je voeten sterk. maakt de voetspieren sterker en de voetstand verbetert. Daardoor sta en loop je beter. Met een goede stand van de voet wordt bijvoorbeeld ook rugpijn minder, omdat de botten in keten van voet, been, bekken en wervelkolom beter op elkaar worden afgestemd.

 

Wat mag je verwachten van voetspieroefeningen?

Train je voeten: werken met specifieke oefeningen heeft als doel om de manier van beweging te optimaliseren en verder te versterken.

 

Je krijgt verbetering bij ; 

  • Hielspoor
  • Fasciitis plantaris
  • Voetpijnen
  • Verhitte voeten
  • Hallux Valgus - hallux rigidus - hallux limitus
  • Klauw- en hamertenen
  • Mortons Neuroom
  • Metatarsalgie
  • Pes Planus - ples cavus

 

Het oefenen van de spieren is geen snelle oplossing, maar wel DE oplossing voor verbeteren van staan, stappen/lopen en belangrijkste pijnvrije en probleemvrije voeten .

Het is een traject dat afhankelijk is van persoon tot persoon. 

Wel is het nodig dat je zelf een nieuwe gewoonte opbouwt en de oefeningen ook wel degelijk uitvoert. Anders ga je geen vooruitgang creëren.

Dit gedeelte was een onderdeel van de holistische therapie. Maar ik kreeg de vraag van verschillende klanten of dit ook apart kon gegeven worden . Zo is nu het gedeelte voettraining apart verkrijgbaar. Het trainen van je voeten is niet ingewikkeld en kun je gewoon thuis doen. 

 

Hoe gaat het in zijn werk ? 

Tijdens een behandeling onderzoek ik je voeten. En we bekijken samen de mogelijkheden om je voeten te oefenen. Ik laat je zien hoe je deze moet uitvoeren + bespreken welke hulpmiddelen er nodig zijn.

Eerste voetconsult: 45 min, 50 euro incl. materiaal om de oefeningen mee uit te voeren.  Daarna zijn de volgende 20 min, 25 euro.

In sommige gevallen is een orthese/ of teenspreider nodig (meestal bij hallux valgus nodig) .

Dit is niet inbegrepen in de prijs en dan er meerkost zijn van de orthese / spreider - afhankelijk welk type .

Als er al zeker is dat er sprake is van een hallux valgus, klauwtenen, dan kan je direct deze boeken onder voetconsult + maken orthese

Je kan een voetconsult boeken via de online agenda.

 

Wat is het resultaat van voeten training:

- de grote teen gaat rechter staan en wordt beweeglijker

- het lopen gaat veel beter

- de pijn in je grote teen en in je voetboog/voetzool verdwijnt

- schoenen kopen wordt gemakkelijker

- de tenen worden mooier en komen rechter te staan

- knie en heupklachten (bij hardlopers) verdwijnen

- koude voeten behoren tot het verleden

- ingezakte voorvoet/spreidvoet wordt minder

- klauw en hamertenen worden minder

- minder eeltvorming

 

Als gediplomeerd voetconsulent, ondersteun ik jou . 

Contacteer ons vrijblijvend voor meer info.